سیمرغ فجر در گلستان با «لاتاری» به اوج رسید/ تبلیغات ضعیف شهری
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۲۰۰۷۹
گرگان- سومین روز از سی و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در گلستان، در حالی استقبال کم نظیر شهروندان از «لاتاری» را همراه داشت که بسیاری از تبلیغات ضعیف شهری این جشنواره گله مند بودند.
خبرگزاری مهر - گروه استانها: سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در گلستان از ۱۳ بهمن آغاز به کار کرد و تا ۲۲ بهمن ادامه دارد، در این بازه زمانی فیلمهای گروه کودک و نوجوان و هشت فیلم سودای سیمرغ اکران میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سیمرغ جشنواره فیلم فجر که با فیلم «جشن دلتنگی» در گرگان کلید خورده بود با اکران فیلمهای «امپراطور جهنم»، «اتاق تاریک» و «هایلایت» ادامه یافت.
در سومین روز جشنواره «لاتاری»، سومین فیلم محمدحسین مهدویان، محصول موسسه سینمایی سینمای مهر و تهیهکنندگی سید محمود رضوی، با استقبال کم نظیری در گرگان روبرو شد و تمام بلیتهای آن به فروش رفت.
فیلم «لاتاری» داستان زندگی امیرعلی و نوشین است که قصد ازدواج با یکدیگر دارند اما خانوادههای آنها چندان موافق نیستند، آنها صبر پیشه کردهاند تا مرور زمان رضایت خانوادههایشان را جلب کنند. آن دو در رؤیای مشترک برنده شدن در لاتاری و گرفتن گرین کارت آمریکا به سر میبرند. این فیلم روز دوشنبه (۱۶ بهمن) و جمعه (۲۰ بهمن) هم اکران خواهد شد.
انتخاب فیلم ها با محتواهای متفاوت
به سراغ مدیر اجرایی جشنواره رفتیم و از او در مورد فیلمها سؤالاتی پرسیدیم. محمدرضا ملکزاده در گفتگو با مهر اظهار کرد: تاکنون از گروه فیلمهای سودای سیمرغ استقبال خوبی صورت گرفته و دلیل آن هم انتخاب فیلمهایی با محتوای اجتماعی است.
وی ادامه داد: فیلم طنز، فیلم تلخ، فیلم اجتماعی، فیلم خانوادگی و پویانمایی برای اکران در گرگان انتخاب شد.
ملکزاده با بیان اینکه این جشنواره برای اعتلا فرهنگ جامعه و تفریح سالم برنامهریزی شده، ادامه داد: فضایی که تاکنون در جشنواره حاکم بود نشان از شور و هیجان جوانان برای تماشای فیلمهاست و این سبب دلگرمی است.
در سطح شهر تبلیغات محیطی کمی صورت گرفته و همین امر سبب شد تا صندلیهای سینما تکمیل نشودبرای بررسی نظرات مردم در خصوص این جشنواره با چند هنردوست که در محل سینما کاپری گرگان حضور داشتند، گفتگو کردیم.
زهرا رسولی در گفتگو با مهر اظهار کرد: من دو فیلم «جشن دلتنگی» و «هایلایت» را دیدم، استقبال مردم تا این روز جشنواره خوب بوده و میتوانست بهتر از این باشد.
وی ادامه داد: در سطح شهر تبلیغات محیطی کمی صورت گرفته و همین امر سبب شد تا صندلیهای سینما تکمیل نشود.
اطلاع رسانی ضعیف برای بلیت نیم بها هنرمندان
فاطمه مزرعی، دانشجوی کارگردانی هم در گفتگو با مهر اظهار کرد: این جشنواره رویداد مهم فرهنگی است که در استان ما هم رقم خورده و موجب تعالی این هنر خواهد شد.
وی اکران استانی فیلمهای جشنواره فجر را عدالت فرهنگی دانست و گفت: حس بسیار خوبی است که فیلمها را بدون فاصله زمانی با تهران ببینیم.
مزرعی بیان کرد: هیچ اطلاعرسانی برای بهرهمندی از بلیت نیمبها برای هنرمندان صورت نگرفته و بنده به عنوان یک بازیگر تئاتر نسبت به این امر اعتراض دارم.
یکی دیگر از شهروندان گرگانی در گفتگو با مهر اظهار کرد: نمایش فیلمهای مناسب و همچنین وجود آثار کارگردانهای صاحب نام باعث ایجاد شور و شوق و استقبال عمومی از جشنواره و سبب آشتی مردم با سالنهای سینما میشود.
رضا سوخته سرائی در خصوص فیلم «امپراطور جهنم» گفت: وابسته بودن بیش از حد فیلم به جهان ماوراء و نداشتن پشتوانه معنایی خاص سبب شد که مردم فیلم را تا انتها نبینند.
وی در خصوص نگاه فیلمها به مسائل اجتماعی و مشکلات موجود جامعه افزود: سینما معمولاً به مسائل اجتماعی و فرهنگی زمان خود واکنش نشان داده و چون طیف عمومی از مخاطبین به دنبال خواستهها و رؤیاهای خود در فیلمها هستند، پاسخگویی سینما به این نیاز سبب استقبال گسترده مردم خواهد شد.
اکران در سایر سینماهای گرگان
سحر بیاتیان دیگر شهروند هنردوست گرگانی به مهر گفت: دو فیلم «جشن دلتنگی» و «امپراطور جهنم» را دیدهام و امشب هم با دوستم به تماشای «لاتاری» خواهیم نشست.
وی ادامه داد: برای جشنواره اطلاعرسانی شهری خاصی وجود ندارد و بنده ساعت سانس ها و اطلاعات فیلم را از فضای مجازی دریافت کردم.
بیاتیان گفت: اگر مانند تهران، سینماهای دیگر گرگان هم درگیر این جشنواره میشدند، مردم میفهمیدند که اتفاق سینمایی بزرگی در شهر روی داده و به سمت آن جذب میشدند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این فیلمها جایی اکران نشده و ممکن است حتی اکران هم نشوند خود باید انگیزهای برای جذب مخاطب باشد.
اگر مانند تهران، سینماهای دیگر گرگان هم درگیر این جشنواره میشدند، مردم میفهمیدند که اتفاق سینمایی بزرگی در شهر روی داده و به سمت آن جذب میشدندفربد رضایی دیگر شهروند گرگانی با بیان اینکه من هر ماه حداقل دو بار به سینما میروم، در گفتگو با مهر اظهار کرد: بیشتر برای فیلم تاریخی و اجتماعی وقت میگذارم.
وی گفت: متأسفانه، فیلمهای کمدی در کشور فروش بالاتری نسبت به سایر فیلم ها دارند و باید سطح سلیقه مردم را به سمت فیلمهای پرمحتوا عوض کرد.
رضایی با بیان اینکه فیلم «اتاق تاریک» و «امپراطور جهنم» را دیدم، گفت: امسال کارگردان و بازیگران مطرح زیادی در جشنواره نبودند.
به گزارش خبرنگار مهر، دوشنبه (۱۶ بهمن)، فیلمهای «به وقت شام»، «لاتاری» و «تنگه ابوقریب» در سینما کاپری اکران میشود.
به اعتقاد صاحبنظران برای آشتی دادن مردم با سینما، هنر هفتم تأثیر بسزایی دارد و از آن جا که این امر نیازمند جریان سازی فرهنگی و هنری در سطح استان است، برگزاری جشنواره فیلم فجر میتواند راهگشای مسائل فرهنگی باشد.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۲۰۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت
فیلم «آپاراتچی» مصداقی از پرداختن به سینمای مردمی است که در چهلودومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند؛ از مهمترین ویژگیهای این فیلم روایتی است که فضای خارج از پایتخت ارائه میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، «من فقط یک فیلمسازم و تمام زندگیام سینماست. سینما شغل من نیست، عشق منه.» اینها سخنان جلیل رشیدی است، شخصیت اول فیلم آپاراتچی، که برگرفته از شخصیت جلیل طائفی، یک عاشق سینما در دهه ۶۰ است؛ جلیل اگر چه شغلش نقاشی است، اما عشقش فیلمسازی است و حاضر است سختیهایش را هم به جان بخرد؛ فیلم آپاراتچی روایتگر دلبستگیهای یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما است که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است؛ به طور کلی در این فیلم با یک اثر درباره سینما و برای سینما روبهرو هستیم.
مسئله آپاراتچی مسئله سینما، مسئله بقا یا از میان رفتن سینما است، مسئله فیلم آپاراتچی به ظاهر محدود به یک دوره زمانی خاص و در عمل مربوط به همیشه تاریخ در این مرز پرگهر است و بر این اساس علی طاهرفر، کارگردان فیلم آپاراتچی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دو رویکرد اساسی در درونمایه فیلم آپاراتچی وجود دارد، اظهار میکند: رویکرد اول فیلم آپاراتچی هنر مردمی است و رویکرد دوم آن روایت دهه ۶۰، زیست و فرهنگ مردم تبریز در این دهه است که میتوان گفت در دل همین هنر مردمی ادای دین به سینما نیز موضوعی نهفته است.
وی ادامه میدهد: موقعیت فیلم در ادای دین به سینما جزو موقعیتهای نمایشی است که بیشتر کارگردانان دوست دارند در آن تجربه داشته باشند، چراکه یک عمر پشت دوربین به تجربه نشستند و میخواهند همین تجربیات را جلوی دوربین ببرند.
کارگردان فیلم آپاراتچی با اشاره به اینکه ایران همچون کشورهای دیگر نمایندگان زیادی برای نمایش فیلم در سینمادارد و این موضوع یک دغدغه فرهنگی برای سینماگران محسوب میشود، تصریح میکند: گاهی در دل فیلمها بسیاری از حقایق سینما ظهور و بروز پیدا میکند، به طوری که گاهی لحظات شیرینی را رقم میزند و گاهی نیز حقایق تلخی در آن است که نکات گفته نشده سینما را بیان میکند؛ در همین راستا این اتفاقات دست به دست هم دادند که من با رغبت به سمت آپاراتچی بیایم.
در «آپاراتچی»، تلاش برای ارائه هنر مردمی بودوی با اشاره به موضوع ادای دین به سینما میافزاید: وقتی که با یک موضوع خاص مواجه هستیم مخاطبان آن خاص خواهند بود و عام نیستند در همین راستا تلاش کردیم هنر مردمی را ارائه دهیم که مخاطب عام داشته باشد.
طاهرفر میگوید: دغدغه ما این بود که فیلمی با شاخصهها و مولفههایی را تولید کنیم که مخاطب عام را جذب کند تا افراد علاوه بر اینکه لحظات شاد، مفرح، شیرین و گاهی کمدی را مشاهده میکنند، هنگام خروج از سینما یک ارزش افزوده فرهنگی نیز به همراه داشته باشند، چراکه مخاطب در سبد فرهنگی خود یک فیلمی را انتخاب و هزینه اقتصادی کرده است در همین راستا حق دارد هنگام خروج از سینما حداقل از نظر مضمونی یک تعالی را در خود احساس کند.
وی در خصوص برخوردهای مردمی نسبت به فیلم نیز اظهار میکند: هنگامی که در عرصه غوغاسالاری فیلمهای کمدی و گیشهپسند قدم میگذارید، کار دشوار میشود، اما به لطف خدا در هر کدام از مولفههایی که بیان شد بازخوردهایی با تراز بالا و پایین از سوی مخاطبان دریافت کردیم که این بازخوردهای خوب انگیزه مضاعفی را برای ادامه دادن در این مسیر به ما داده است.
کارگردان فیلم آپاراتچی با بیان اینکه امیدوارم روزگاری به این نتیجه نرسیم که باید در بستر طنز چیزی را تعریف کنیم تا مخاطب به سینما بیاید، ادامه میدهد: ما باید در لایههای بیرونی، درونی، فرامتن و زیر متن مفهومی را بگنجانیم تا مردم به بهانه کمدی بودن فیلم بیایند و آن مورد را نیز دریافت کنند؛ از اینرو امیدوارم روزی فرا برسد که ما در حوزه فیلمهای غیرکمدی به جایگاهی برسیم که فیلم ما جزو انتخاب نخست تماشاچیها باشد.
وی تصریح میکند: طی سالهای اخیر اتفاقاتی رخ داده که سلیقه مخاطبان را بر مدار برخی کارهای ناصواب فرهنگی بنا گذاشتیم و این اتفاقی نامبارک و راه انحطاط سینمایی ما است، از اینرو باید توجه داشت که معمولاً وقتی چنین اتفاقی میافتد هم سرمایهگذاران و هم تهیهکنندگان و بهتبع آن در یک دراز مدت یا میان مدت کارگردانان و نویسندگان نیز به آن سمت خواهند رفت و تنها بر مبنای رسالت خود عمل نمیکنند؛ در همین راستا امیدوارم روز فرابرسد که با حمایت سازمان سینمایی و جریان سینمایی کشور شاهد آفرینش آثاری بهتر باشیم.
تنوع ژانرهای جشنواره فجر، از مهمترین نکات آن بودطاهرفر میافزاید: جشنواره فیلم فجر امسال از همان انتخاب فیلمها برای بخش نگاه نو و سیمرغ، طبقه بندی که اتفاق افتاد و جواب نهایی که برگزار کنندگان آن مبنی بر تکمیل جدول فیلمها دادند که در وسط جشنواره نیز خیلی از منتقدین و کارشناسان عنوان کردند که عدالت سینمایی رعایت نشده، با فراز و نشیب زیادی همراه بود؛ در همین راستا باید گفت که حواشی جشنواره زیاد بود اما مهمترین حسن آن وجود تنوع موضوعی قابل قبول سینمای اجتماعی، کمدی، سیاسی، ورزشی و حتی کودک و نوجوان بود.
وی با بیان اینکه ما گاهی اوقات مصلحت را فدای حقیقت میکنیم، میگوید: بسیاری از فیلمسازان دیگری بودند که باید در بخش سودای سیمرغ حضور پیدا میکردند، همه عواملشان به چالش کشیده میشدند و یک رقابت پایا پای میداشتند اما این اتفاق نیفتاد؛ از این رو یقین دارم که سال بعد سازمان سینمایی یک تدبیری برای این موضوع خواهد داشت.
کارگردان فیلم آپاراتچی اظهار میکند: باید اعتراف کنم لطف خدا و شهدا بود که در اولین حضور و اولین فیلمم در بخش مسابقه رفتیم و سیمرغ نیز گرفتیم؛ همچنین خیلی خوشحالم که فیلمی با موضوع دهه ۶۰، جنگ، ترور، شهادت، نماز جمعه و هنر مردمی ساختیم.
وی با بیان اینکه دیوار بزرگ و حائلی که برای تولید فیلم میان شهرستان و پایتخت بود در حال کوتاه شدن است، ادامه میدهد: اتفاق بدی است که فیلمسازان شهرستانی بعد از یک، دو و حتی سه دهه بعد فضا برایشان فراهم شود تا فیلم بسازند، چراکه این باعث میشود خیلی از انرژیها، پتانسیلها و استعدادهایی که در شهرستانها داریم رو به نابودی برود و گاهی نیز فنا میشوند؛ به طوری که شخص یا مسیر خود را عوض میکند و قلم و دوربین را زمین میگذارند یا امیدی به این سینما نخواهد داشت.
طاهرفر تصریح میکند: با رویکردهای امسال جشنواره فیلم فجر به آینده امیدوار شدم و امیدوارم که سازمان سینمایی سوره، فارابی و سازمان سینمایی در ادامه نیز اتفاقات خوبی را رقم بزنند.
تصویر، هنری اثرگذار استعلیرضا استادی بازیگر فیلم آپاراتچی نیز در گفتوگو با ایمنا با بیان اینکه از حضور خود در خانواده فیلم آپاراتچی خرسند هستم، اظهار میکند: هر هنرمندی دغدغه این را دارد که متفاوتتر از قبل باشد، در همین راستا این پروژه برای من یکی از بارزترین موارد بود و زمانی که کار پیشنهاد شد، کلیت فیلم را خواندم و با توجه به اینکه فیلمی روایی و روایتگر بخشی از هنر سینما بود با افتخار نقش پیشنهاد شده را قبول کردم.
وی ادامه میدهد: در بازخوردها بیان شد که آپاراتچی فیلم کمدی شریفی است که میشود آن را با خانواده دید، نمیگویم فیلمهای دیگر خالی از شرافت بوده اما این فیلم با توجه به تحقیق و پژوهشی که آقای طاهرفر انجام دادند در این زمینه به طبع خود را نشان داده است چرا که وقتی یک کار خروجی یک تفکر و پژوهش باشد و درست چیده شود خروجی آن استقبال خوب مردم خواهد بود؛ از این رو فیلم خوب اقبال شده و نشان میدهد که فیلمساز توانسته کار خود را به درستی انجام دهد.
بازیگر فیلم آپاراتچی تصریح میکند: جشنواره چکیده و نتیجه کارهای تولید شده یک الی دو ساله هنرمندان است و در فیلم هنرمندان نیز میتوانیم بازخورد شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… را مشاهده کنیم.
وی افزود: هویت یک ملت در آثار هنریشان دیده میشود به همین خاطر من تمام کارهای تولید شده را خالی از این بحث نمیبینم و به مرزبندی شهرستانی و مرکزی زیاد قائل نیستم چراکه هر هنرمندی اگر کار قابل اعتنا برای تولید داشته باشد میتواند حرفی نیز برای گفتن داشته باشد؛ در همین راستا فیلم آپاراتچی هم از آن دسته کارهایی است که فیلمساز توانسته به نحو احسن کار خود را انجام دهد.
استادی میگوید: ساخت فیلمهایی همچون آپاراتچی میتواند بر فرهنگ یک کشور اثرگذار باشد چرا که اکنون یکی از هنرهای ارتباطی و تأثیرگذار، هنر تصویر است و باید بیشتر به آن اهمیت داده شود.
وی اظهار میکند: به وفور سوژههایی همچون آپاراتچی در کشور و جامعه ما اتفاق افتاده است؛ در همین راستا پرداختن به شخصیتهای هنری، قهرمانی، فرهنگی و… در قالب سینما، تلویزیون و مواردی از این دست میتواند بر افق فرهنگی و هنری کشور مؤثر باشد.
به گزارش ایمنا، آپاراتچی تازهترین روایت سینما از سینما است که میتوان آن را ادای دینی به این حوزه دانست اما آنچه این فیلم را از دیگر آثار مشابه در این زمینه متمایز میکند، پرداختن به سینمای مردمی است و تقابل آشکاری که این نوع از سینما با دو جریان تحجر و شبه روشنفکری دارد؛ فیلم سینمایی آپاراتچی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند و در این راستا باید به این نکته توجه داشت آپاراتچی سعی داشته عموم مردم را به فیلم جذب کند و در این مسیر به موفقیت نیز دست یافته است.
کد خبر 748562